Minun Suomeni on maa, jossa jokainen koulu on turvallinen ja hyvä

Minun Suomessani asuinpaikka ei määritä sitä mitä lapsi voi tulevaisuudelta odottaa. Suomen koulutusjärjestelmän pitää pysyä maksuttomana peruskoulusta korkeakouluun. Olen opettanut 3,5 vuotta yhdellä Suomen köyhimmistä alueista ja tiedän arjen kautta, miten hankalaa on ponnistaa omaan potentiaaliin, jos perhe ei syystä tai toisesta voi tukea pientä oppijaa.

Korona-aika vahvisti eriarvoisuutta ja meillä on vielä valtavasti hoitovelkaa. Varsinkin nuoret ottivat liikaa osumaa pandemian hoidosta johtuneista toimenpiteistä. Nyt ei ole aika leikata nuorilta vaan panostaa. Meidän pitää vahvistaa sosiaalityötä, ehkäisevien sosiaalipalveluja sekä mielenterveyden palveluita.

Tämän vuoksi meidän pitää vahvistaa erityisesti niitä kouluja, joissa oppilaiden vanhemmilla on matalampi tulotaso ja muuten haastavammat lähtökohdat. On koko yhteiskunnan etu, että me päätämme torjua alueiden eriytymistä ja syrjäytymistä. Meillä ei ole varaa yhteenkään syrjäytyneeseen nuoreen, ei vain talouden takia vaan ennenkaikkea siksi, että hyvinvointivaltiossa jokaisesta pidetään huolta.

Minun Suomessani saa epäonnistua ja yrittää uudelleen. Se tarkoittaa sitä, että koulutuksessa ei ole umpikujia vaan uudelleen saa yrittää aina.

Se tarkoittaa, että opettajat tarvitsevat työrauhan. Joka hallitus ei voi tehdä reformeja reformien perään. Jatkuva myllääminen saa loppua ja meidän on maltettava keskittyä perusasioihin. Keskittyä parantamaan resursseja, jotta opettajat ja muut ammattilaiset voivat keskittyä työhönsä ja tukea oppilaita oppimaan ja kasvamaan.

Minun Suomeni on maa, jossa ymmärretään, että maksuton korkeakoulutus tuottaa hyvää yhteiskunnalle. Me emme halua sellaista maailmaa, jossa nuori ei uskalla lähteä työväenluokkaisesta taustasta korkeakouluun, koska vanhemmat eivät pysty vippaamaan rahaa. Minulla on lukihäiriö ja olen käynyt kymppiluokan. Jos minä en olisi saanut tukiopetusta, en olisi koskaan voinut tavoitella unelmiani. Kun isäni kuoli minun aloittaessani yliopiston en olisi jatkanut opintoja, sillä perheelläni ei olisi ollut varaa maksaa lukukausimaksuja.

Hyvinvointivaltion tehtävänä on varmistaa, että jokainen voi yltää omaan parhaaseensa ja tasoittaa elämän iskuja.

Miten minun Suomeni ratkaisee asiat:

  • Lisätään rahoitusta niihin kouluihin, joissa lapset tulevat matalilta sosioekonomisilta alueilta.

  • Panostetaan oppijoiden ohjauksen ja tukipalvelujen vahvistaminen läpi koulutuspolun ja erityisesti sen nivelvaiheissa.

  • Turvataan erityisopetuksen resurssit.

  • Lopetetaan jatkuvat koulutusreformit ja annetaan koulun ammattilaisille työrauha.

  • Säilytetään maksuton korkeakoulutus.

  • Lisätään kouluihin nuorisotyöntekijöitä ja sosiaalityöntekijöitä.

  • Vahvistetaan opettajien työssä jaksamista.

  • Parannetaan inkluusio-opetusta riittävillä resursseilla.